Perspektif çekimleri nasıl oluşturabiliriz sorusuyla sık sık karşılaşmaktayız. Geçmiş konularda bu konuya azda olsa değinmiştik, ancak bu kavramları tek bir yerde düzenlememiştik. Aşağıda perspektif ve kamera açıları ile ilgili eğitim yazımızı göreceksiniz fakat unutmayalım bunların hiçbiri kanun gibi zorunlu değildir..
Aşağıdaki fikirlerin ne kadarının uygulanabileceğini veya uygulanamayacağını sınırlayan durumlar ile sıklıkla kÜçte ikisinin kuralı daha iyi fotoğrafçılık kurallarından biridir ve en çok kullandığım bir kuraldır. Sayfayı yatay ve dikey olarak dokuz kareye bölen üç bölüme ayırın. Oradan, görüntüyü, önemli anların veya odak noktalarının çizgiler boyunca veya kesişme noktalarında düşecek şekilde oluşturun.arşılaşabiliriz. Elinizden geldiği kadar bu durumu azaltmaya çalışın. Fakat yine de, genellikle bu fikirler ile başlarız çalışmamıza...
Aşağıdaki örnekte özellikle eğimli formda bir bina modeli kullandık böylelikle açıların durumunu daha iyi kavrayabileceksiniz...
1. 1/3 Kuralı
1/3 kuralı en iyi fotoğrafçılık kurallarından biridir ve en çok kullandığımız bir kuraldır. Sayfayı yatay ve dikey olarak dokuz kareye bölecek şekilde üç bölüme ayırın. Daha sonra görüntüyü, önemli anların veya odak noktalarının çizgiler boyunca veya kesişme noktalarında düşecek şekilde oluşturun.
Genelde ufuk çizgisi olan göz seviyesi görünümlerini, görüntünün tam ortasına değil, sayfanın alt üçte birlik kısmına yerleştiririz. Görselin bitiş noktalarını bu çizgilere göre ayarlarsanız sonuç daha güzel olacaktır.
Ayrıca vurgulamak istediğiniz modeli, objeyi çizgilerin tam kesişim noktasına yerleştirirseniz bu doğru bir açı olacaktır. Üstteki resimde küçük kare olan yere binanın gelmesini istedik bu da istediğimizi elde etmemizi sağladı... Sizde resimlerinizde bu kesişim noktalarını kullanabilirsiniz...
Ufuk çizgisini sayfanın en üst üçte birlik kısmına yerleştirmek, düşük kuşbakışı çekimleri için de kullanılmaktadır.
3/1 ve 3/2 lik alana aktarılanlar ise iç çekimler için harika sonuç verecektir. Bu durumda, perspektif çizgileri görüntünün sağ alt üçüncü tarafında birleşir. İkincil hizalamalar, üstteki üçüncü ve sol üçüncü kısımdaki gibi meydana gelecektir.
2. Tek Kaçışlı Perspektif
Kamerayı esas alarak bir perspektif yükseklik görüntüsü oluşturma yapısına dik olarak ayarlamalısınız. Bu tür bir görüntü bazen biraz statik olarak çıksa da, açısı agresif biçimde oluşturulmuş resimlerle eşleştirildiğinde iyi bir sonuç olabiliyor. Görsellerimizde anıtsal bir yapı hissettirmek için sıklıkla tek kaçışlı perspektifleri uygularız.
Yukarıda, binalar dik olarak yerleştirilmiştir. Bu, kompozisyona egemen olan çapraz çizgilerin aksine çok sayıda yatay ve dikey çizgi oluşturur.
3. Merkez Nokta
Merkez nokta ayarlamak biraz zordur, ancak iyi yapıldığında gerçekten sağlam güzel bir görüntü üretilebilir.. Görüntünün odak noktası doğrudan görüntünün merkezine yerleştirilir ve bileşim noktası tüm diğer öğelere göre hiyerarşik olarak daha güçlüdür.
Yukarıdaki görüntümüz mükemmel bir şekilde simetrik değil, fakat yine de bir dengesi var. Çevresindeki bağlam daha düşük, fakat aynı yükseklikte, gözü görüntünün merkezine çekiyor.
4. Kuşbakışı
Yine merkez nokta ayarlayarak modelimize yukarıdan yani kuşbakışı bakıyoruz. Merkez noktadan dış kenarlara doğru tam orta noktayı bulun ve kameranızı yerleştirin. Böylelikle düzgün bir kuşbakışı açsı yakalayabilirsiniz. Merkez olması sebebi ile modeliniz direkt olarak dikkat çekecektir.
Yukarıdaki görüntümüzde tam olarak simetrik olmasada yine de dengeyi sağlamış görünüyor.. Çevresindeki objelere ve modellere göre dikkat oranı oldukça yüksek.
5. Bırakın Doğa Hakim Olsun
Bazı durumlarda, mimari ve bağlam ilgisi daha azdır. Bu durumlarda, ufuk çizgisini çok düşük hareket ettirilerek gökyüzüne çok sayıda görüntü taşınması sağlanır. Aynı durum, manzarayı oynatıp görüntüyü en aza indiren görüntüdeki ufuk çizgisini yüksek tutan yer düzlemi ile de yapılabilir.
Peyzaj ve gökyüzünün bu görüntüde, mimariye bir arka plan hareketi açısından çok önemli bir rolü vardır.
6. Orta Kesit
Bazen yaklaştığınız görüntüyü ortadan eşit iki parçaya bölerek objemizin dikkat çekmesini sağlamak mümkün. Herzaman olmasada büyük oranda iyi sonuç verecektir. Dikkat çekmesini istediğiniz objenizi ikiye ayırdığınız alanlardan herhangi birine yerleştirmeniz yeterli olacaktır.
Özellikle yüksek binalarda kameramızın optik ayarlarını yakınlaştırarak aldığınız görsellerde sonuçlar sizi şaşırtacak derecede güzel olacaktır.
7. Klavuz Çizgilerini Takip Edin
Gökyüzüne doğru baktığınızda yüksek binaları kadrajımıza almak istiyorsak yine orta noktadan düz bir çizgi çizerek 2 parçaya bölüyoruz. Sağ veya sola nesneleri yerleştirdikten sonra eğimler birbirine paralel olduğu anda render almaya hazırız demektir.
Bu tür perspektif açılarda kaçış noktaları resmin biraz dışından bağlanmaktadır. Uzak ve bu tür yapılarda sonuç aksi tasarımlar olmadığı sürece güzel olacaktır.
8. Sadece Samimi Olun
Çoğu zaman, görüntüler, tasarımla ilgili birden fazla öyküyü anlatarak çok fazla hedefi ele almaya çalışır. Bu durum malesef daha zayıf görüntü oluşmasına yol açar, çünkü odaklanma, kompozisyonun daha iyi olduğu ya da duygusal olarak daha iyi bağlandığı bir görünümü seçmek yerine kutuların kontrol edilmesi durumuna dönüşür. Biz bunu istemeyiz. Kamerayı mümkün olduğunca fazla obje ile doldurmak yerine , daha yakından hareket edin ve tek bir fikre odaklanmanız sonucu olumlu etkileyecektir.
Tasarım unsuruna odaklandığınızda nelerin dikkat çektiği aşikar hale gelecektir. Görselde açı tamamen duygusal yapılandırma ile ayarlandığında da sıcak görüntüler yakalamanız mümkündür.
9. Dikeylerin Düzeltilmesi - Doğru Perspektif
Pek çoğu olmasa da, genelde mimari fotoğrafçılar bu sistemi izler çünkü mimarinin daha doğru bir şekilde temsil edildiği düşünülür. Kompozisyona uygulamak basittir ve başka bir düzey özellik katmaktadır. Bu ayar genellikle göz seviyesinde ve alçak kuşbakışı görünümlerinde yapılır. Ayrıca, gökdelenler gibi yüksek binalara sahip görüntüler genellikle dikeyleri düzeltilmelidir.
Yukarıdaki gibi göz seviyesindeki çekimler için, genellikle dikey çizgiler, kameranın ufuktan baktığı kadar yakınlaşır (sola veya sağa).
Yukarıdaki görüntü düzeltilmiş dikey çizgileri göstermektedir. Bunu yapmanın çeşitli yolları vardır. Genellikle 3D model yazılımımı (3Ds Max), bu sorunu çözen bir işlem oluşturmadan önce "İki Kaçışlı Perspektif" olarak ayarlıyoruz. Ancak, görüntü zaten oluşturulmuş ve düzenlenmişse, düzeltmeyi Photoshop'ta yapabilirsiniz. Bu konuyu anlatan bir eğitimimizde mevcutta bulunmaktadır göz atabilirsiniz.
10. Asla Dev Olmayın
Görüntü oluşturmayı ve göz hizasını görecekseniz, görüntüleyiciyi o alanda olma deneyimine daha iyi bağlamak için kamera yüksekliğini yerden yaklaşık 170 cm yukarıya ayarlayın. İnsanlar çoğu zaman zemin düzlemini daha iyi görmek istediklerini rasyonel hale getirirler, böylece kamerayı 180 cm, 200 cm, 220 cm, vb. yüksekliğe çıkarırlar. Ancak, bu durum garip ve rahatsız edici bir kompozisyon yaratır. Aşırı eğimli alanlar ile uğraşırken veya teras, balkon gibi biryerde ayakta durursanız bu kural biraz bozulur.
Yukarıdaki görüntünün kamerası zeminden 350 cm yukarıda ayarlanır. Kameranın bir balkon üzerine yerleştirilip yerleştirilmediğini, veya bir dev tarafından tutulduğu veya alçak uçan bir dron tarafından alındığını söylemek gerekir. Niyeti göz seviyesine düşürerek 165 cm veya 180 cm'ye kadar yükselterek netleştirmek önemlidir.
Burada kamera 170 cm olarak ayarlanmış ve insanlar arasındaki alanda daha iyi olma hissi veriyor.
Bir görüntü oluştururken, bunaltıcı hissiyat verecek okadar çok şey vardırki bunları es geçmemek gerekir.. Yukarıdakiler gibi kompozisyonla ilgili eğitimimiz umarım bir fikir sahibi olmanızı sağlamıştır, Bu da tabiki düşünce sürecini kolaylaştırır ve ilk kamera kurulumunu hızlandıracaktır.
Görsellerin Sıralı Videosu...
Videomuzda sadece görselleri verdik, açıklamaları yukardaki yazımızdan takip etmelisiniz. Yeni bir fikir geldiğinde güncelleme yapmaya çalışıyoruz. Bu kamera açılarını kolaylıkla izleyerek öğrenebilirsiniz...
Pixel Art CHIEF Hizmet Sözlesmemizde bulunan Hizmet Sartlari, Gizlilik Politikasi, Güvenilirlik ve Felsefemizi asagidaki linklerden okuyabilir. Hakkimizda bilgiye sahip olabilirsiniz.
Art CHIEF olarak; proje gelistirme ve yönetme, modern yapilanma konusunda uluslararasi anlamda kurumsallasmis bir kurulus olma yolunda ilerlemeyi hedeflemekteyiz...